Det ser man på beskattningsreglerna som gäller inom den ideella världen, bland annat.
Så funkar det i USA (babelfish-översättningen suger, men idéen är lätt att fatta):
Pengar är lika oundviklig som döden och skatter i för-vinstdrivande världen. Ideell ledare måste se en stark kapitalanskaffning plan om deras organisation är att utföra det goda som är avsett och fullfölja sitt uppdrag. Det finns många grundläggande principer för insamling av pengar som måste användas för att garantera framgång, ovetenskapliga grundläggande sanningen om pengar som upprepades hela forskarskolan är här - Organisationer måste förtjäna förtroendet att få pengar. Punkt.
Så med alla de välgörenhetsorganisationer därute ber om donationer, hur din organisation försäkra allmänheten om att du och din orsaka faktiskt är trovärdig? Lyckligtvis har de flesta stater har tagit ett första steg i erkännandet och skydda allmänheten? Förtroende genom att genomföra välgörande värvning lagar.
Många ideella organisationer, särskilt små start nonprofits, är omedvetna om välgörenhet värvning lagar som sägs ha utformats och antagits för att skydda givare, allmänheten och välgörenhetsorganisationer sig mot bedrägerier. Generellt sett är dessa lagar kräver välgörenhetsorganisationer och deras fundraisers att registrera sig hos staten, beskriva dess verksamhet, fil finansiella handlingar, och betala en avgift som täcker de administrativa kostnaderna för övervakning välgörenhetsorganisationer. En organisation måste vara i överensstämmelse med värvning lagar i varje stat där de kommer att göra förfrågningar från allmänheten. Det finns några undantag till dessa stadgar, i synnerhet när det gäller religiösa organisationer, så det är viktigt att du följa de lagar i varje område där du kommer att genomföra kapitalanskaffning.
Registreringen regler är relativt enkelt, utom när det gäller kapitalanskaffning via Internet, eftersom lagen ännu inte är fast i denna fråga. Även om vissa hävdar att värvning som gäller för Internet kapitalanskaffning samt telefon-och e-post värvningar, andra pekar på att enkla förfrågningar om medel som visas passivt på en webbplats är något helt annat än aktiva telefon och post värvningar. National Association of State Charities Tjänstemän (NASCO) har promulgerades den Charleston principer, som anländer till en medelväg, men de är rekommendationer till andra statliga välgörenhet tjänstemän, inte lagar. Ideella organisationer bör kolla med sin juridiska rådgivare och med välgörenhet tjänstemän i deras uppgift att avgöra hur man ska hantera frågan om registrering för Internet kapitalanskaffning.
Kanske ännu viktigare att din legitima organisationen erkännande av påföljder för överträdelse av dessa stadgar. I mitt tillstånd, Florida, lagen införs en straffavgift på $ 1000 per överträdelse. Detta innebär att för varje person som du frågade efter en donation, om de faktiskt donerat eller inte, du måste betala böter till ett belopp av $ 1000. För en organisation som gör sitt bästa i dessa tuffa ekonomiska tider att vara finansierade och behålla den förmåga att tillhandahålla viktiga tjänster kan detta vara en stor hit i pocketutgåva, vilket finns kvar i överensstämmelse är nödvändig.
Varför kan det inte funka lika smidigt i Sverige?