Tuesday, March 2, 2010

Holländska problem

Laat er eens een andere monteur na kijken!
Dat je onderste slang koud blijft betekent dat je thermostaat niet opent of nog niet open is...
Al zou je een defecte kachelradiateur hebben, dan hoort nog alles naar behoren te werken, behalve dat je bv geen warme lucht meer in de auto krijgt.
Het is een gesloten systeem zonder ontluchtings nippels, een luchtbel lijkt me niet het geval...
Vernieuw nu maar gewoon de thermstaat a 17,50 en zie het resultaat.

Die heb je zo vervangen, volg de onderste slang van radiateur, maak de slang los, van de koelvloeistof op, draai het plastic mondje los ( 2x M6 boutjes ) haal hem weg, nu zie je de thermostaat zitten, verwijder deze, en plaats de nieuwe erin, vergeet niet de O-ring te vernieuwen of te plaatsen.
In omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten, koelvloeistof vullen, motor laten lopen, vul zonodig bij tot de fan aangaat, laat de motor afkoelen en controleer het peil.
Je kan er gerust nog wel een weekje mee rijden, maar het vervangen kost je letterlijk maar een paar minuten.

Het is volgens een collega van me dus NIET de thermostaat.
Omdat de buis die naar binnen gaat wel warm word, en de buis die terug komtis ijskoud. Hij dat dat er een luchtbel of verstopping in zat, of de kleinie radiator die binnen zit werkt niet goed meer.

Inget nytt under himlen.